بسم الله الرّحمن الرّحیم

مطلب مفید زیر مربوط به سخنان استاد طاهرزاده از اساتید بزرگ دینی پیرامون روزه و اصلاح خود است.
«الحَمدالله
الذی هَدانا لِحَمْدِهِ وَ جَعَلْنا مِنْ اَهْلِهِ ... وَالْحَمْدُلِلّهِ
الَّذی جَعَلَ مِنْ تِلْکَالسُّبُلِ شَهْرَهُ، شَهْرَ رَمَضان،
شَهْرَالصّیام، وَ شَهْرَالاِسْلام، وَ شَهْرَالطَّهُور، وَ
شَهْرَالتَّمْحیصِ، وَ شَهْرَ الْقیامِ، اَلَّذی اُنْزِلَ فِیهِ الْقُرآن،
هُدیً لِلنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ. فَاَبانَ
فَضیلَتَهُ عَلی سائِرِالشُّهُورِ بِما جَعَل لَهُ مِنَ الْحُرُماتِ
الْمَوْفُورَةِ و الْفَضائِلِ الْمَشْهُورَةِ... اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی
مُحمَّد وَ آله، وَ اَلْهِمْنا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ اِجْلالَ
حُرْمَتِهِ».
حمد خدایی را که ما را راهنمایی نمود تا حمدش کنیم و از اهل چنین حمدی قرار داد. و حمد خدایی را که راه رضایت خودش را به ما نمایاند و یکی از آن راهها را ماه رمضان قرار داد. ماه روزه، ماه اسلام، ماه پاکیزه شدن، ماه تصفیه، ماه بهپاخاستن برای عبادت، ماهی که در آن قرآن نازل شد، جهت هدایت مردم و روشنگری و هدایت. پس آشکار نمود برتری آن ماه را با قراردادن محرّمات فراوانی که در ماههای دیگر حرام نیست و ..... پروردگارا! بر محمّد و آل او درود بفرست و ما را متوجه بزرگی آن ماه و بزرگداشت حرمت آن، بگردان.....[1]
حلول عیدُ اللهِ اکبر، عید اولیاء خدا، ماه مبارک رمضان را خدمت همهی عزیزان تبریک عرض میکنم و امیدوارم همچنانکه خود حضرت حق در رابطه با نتیجة روزه فرمود: «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون»، و دل ما را امیدوار کردهاند که این مسیر، مسیرِ رسیدن به مقصد و غایت همة مؤمنین یعنی مقام تقواست، باید مقصد ما در روزهداری تقوا باشد.
چنانچه ملاحظه میفرمایید حضرتسجاد«علیهالسلام» مشخصة ماه رمضان را
داشتن محرّمات فراوان معرفی مینمایند و میفرمایند: «جَعَل لَهُ مِنَ
الْحُرُماتِ الْمَوْفُورَةِ و الْفَضائِلِ الْمَشْهُورَةِ» خداوند برای آن
ماه محرّمات فراوان و فضایل مورد توجهی قرار داد. و بعد میفرمایند:
«فَحَرَّمَ فِیهِ ما اَحَلَّ فِی غَیْرِهِ اِعْظاماً» در راستای بزرگداشت
این ماه، چیزهایی که در غیر این ماه حلال بود، حرام کرد «وَ حَجَرَ فِیهِ
الْمَطاعِمَ وَ الْمَشارِبَ اِکْراماً» و از جهت اِکرام و بزگواری این ماه،
خوردنیها و نوشیدنیها را منع نمود.
زیرا برای ملاقات با حضرت پرودگار مانعی در میان است و آن مانع باید برطرف شود. آن مانع را پیامبرخدا«صلواةاللهعلیهوآله» به ما معرفی کردند و فرمودند: «اَعْدی عَدُوَّکَ نَفْسَکَ الَّتی بَیْنَ جَنْبَیْک»[2] دشمنترین دشمنانت، نفس خودت است که در بین دو پهلویت قرار دارد، و از این طریق مانع اصلی ارتباط با معبود و محبوب بشر را به بشریت معرفی نمودند، و حالا برای اینکه این مانع برطرف شود باید مطلوبات نفس را کنترل کرد، و مطلوبات آن همانهایی است که استفاده از آنها در حین روزه ممنوع شدهاست.
پس در واقع حضرتسجاد«علیهالسلام» که میفرمایند: محرّمات و موانع فراوانی را خداوند در این ماه قرار داد. این محرّمات و موانع، مطلوبات نفس امّاره است، و خداوند از این طریق میخواهد بین مطلوبات حقیقی بندة خود و بین مطلوبات نفس امّارة او، جدایی بیفکند و این اولین قدم راهافتادن بنده است بهسوی خدا و پیدا کردن جایگاه روزه در ماه رمضان.
وقتی دوگانگی و جدایی بین میلهای نفس امّاره با آرزوهای حقیقی ما روشن
شد، عبادات معنی خود را پیدا میکند وگرنه چه بسا که عبادت میکنیم ولی نفس
امّاره از آن بهرهبرداری میکند و لذا پیامبرخدا«صلواةاللهعلیهوآله»
فرمود: «لِکُلِّ شَیْئٍ بابٌ وَ بابُ الْعِبادةِ الصَّوم» هر چیزی را دری
است و در ورود به عبادت، روزه است. چون از طریق روزه مقابل نفس امّاره
میایستیم و دشمنی آن را میشناسیم و إنشاءالله، آرامآرام دشمنی آن
برایمان آشکار میشود و در همین راستا است که خداوند در آیه 153 سوره بقره
میفرماید:[3] برای اینکه از کفر نجات پیدا کنید، از صبر و صلاة کمک
بگیرید. و امام صادق«علیهالسلام» میفرمایند: صبر در اینجا به معنی روزه
است. در اینجا روزه را از نماز مقدم داشت، زیرا باب همة عبادات روزه است،
تا از آن طریق جدایی بین نفس امّاره و خود انسان روشن شود و عبادات جهت
حقیقی خود را طی کند.
